Monday, October 10, 2011

Awek Gelek Gerudi

Arah manakah awek ballerina ni berpusing? arah jam atau lawan arah jam?

 

Spinning lady

Kalau korang nmpk arah jam, kome banyak pakai otak kanan...vice versa. Penerangan cilok dr Herald Sun. 

 

 LEFT BRAIN FUNCTIONS
uses logic
detail oriented
facts rule
words and language
present and past
math and science
can comprehend
knowing
acknowledges
order/pattern perception
knows object name
reality based
forms strategies
practical
safe

RIGHT BRAIN FUNCTIONS
uses feeling
"big picture" oriented
imagination rules
symbols and images
present and future
philosophy & religion
can "get it" (i.e. meaning)
believes
appreciates
spatial perception
knows object function
fantasy based
presents possibilities
impetuous
risk taking

First time aku tgk mmg confirm ikut arah jam. mustahil sebaliknya. no way! tp bile lepas baca2 penerangan pasal otak kiri otak kanan tu..ooo...mmg betul ke aku ni otak kanan? biar betul. aku bkn otak kiri ke? maths aku dpt 1 pe..aku sukakan logik dan fakta..aku boleh membangkang perkara yg aku paling suke dalam dunia ni......aku x suka sastera..walaupun aku agak suke sejarah..ape aku perlu buat ni..hehe..lebih2 pulak drama.

Tak boleh jadi ni. aku mesti buat sesuatu. aku usha lg awek ni..oooooooooo..awek ni bogel rupanya...(tau cemane aku leh tau kan??tgk je gambor tu lelame..tau le...hehe). renung punye renung..kedip2 mate skit baru la awek tu pusing kot lawan jam pulak. kedip2 lg skali ikut arah jam balik..begitulah prosesnya untuk beberapa kali selepasnya sampai aku jd expert lak.

Secara amnya, ilusi optik silhoutte ni ditolak sebagai personality test, tp masih ade yg berpendapat ia menentukan kecenderungan penggunaan hemisfera otak yang berasingan untuk sesuatu aktiviti. mgkn ia bergantung kepada bagaimana seseorang itu mengincorporate penggunaan kedua-dua hemisfera otaknya. dan bak kate bini aku, pengaruh nature dan nurture kedua-duanya turut memainkan peranan..hehe..

 Try le..

 

 

3 comments:

  1. gambar gif ni ade 34 frame untuk satu full rotation jer...no tricks i tell u. it's called bistable perception. refer http://en.wikipedia.org/wiki/The_Spinning_Dancer

    ReplyDelete
  2. all the disagreeing just shows how some people like to worship their perceptions..or simply love conspiracy theories.hehe..no offence.so much for believing in what you see eh?

    ReplyDelete
  3. mcm nampak dua dua belah.... kaedahnya? otak tengah tengah... nak kata bijak, bodoh jugak.... nak kata bodoh, SPM 1st grade...

    ReplyDelete

Take your pick

chords (1) IT (7) jokes (2) life (16) movies (2) music (4) politics (1) rants (4) religion (4) science (2) teka-teki (1) tips (1) world (3) writings (2)